Θεσσαλονίκη – Αθήνα με τρένο σε 3,5 ώρες

Θεσσαλονίκη - Αθήνα με τρένο σε 3,5 ώρες

Ένα από τα πιο δύσκολα σιδηροδρομικά έργα της χώρας, εξαιρετικά σημαντικό για την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ.

 Το έργο μειώνει σημαντικά τους χρόνους διαδρομής και ανοίγει τον δρόμο για νέες συμφωνίες στη μεταφορά επιβατών, αλλά και εμπορευμάτων με τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Πρόκειται για το έργο στο βουνό Όθρυς, στην περιοχή του Δομοκού, που με την ολοκλήρωση της επίστρωσης και σηματοδότησής του, η διαδρομή Αθήνα – Λιανοκλάδι θα διαρκεί έως 90 λεπτά, η διαδρομή Αθήνα – Δομοκός έως 108 λεπτά, ενώ η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη δεν θα ξεπερνά τις 3,5 ώρες και θα είναι μειωμένη τουλάχιστον κατά μία ώρα απ’ ό,τι σήμερα.

Με την ολοκλήρωση του έργου ανοίγει ο δρόμος για την εργολαβία-«σκούπα» Τιθορέα – Δομοκός με την οποία θα εγκατασταθεί επιδομή, υποδομή, σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση στη νέα γραμμή και θα φέρει τη Θεσσαλονίκη σε απόσταση 3,5 ωρών από την Αθήνα το 2017.

Το έργο θεωρείται από τα πλέον δύσκολα τεχνικά και ουσιαστικά με αυτό ολοκληρώνονται τα έργα κατασκευής στη διπλή ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα -Θεσσαλονίκη.

Η σήραγγα της Όθρυος έχει μήκος 6,5 χλμ. ανά κλάδο και ο σχεδιασμός της παρέχει τη δυνατότητα να αναπτύσσονται ταχύτητες των 160 χλμ./ώρα, έτσι ώστε η διαδρομή να μειώνεται κατά 2 χλμ. και ο χρόνος του ταξιδιού κατά 30 λεπτά.

Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός είναι το δύσκολο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που διασχίζει το όρος Καλλίδρομο με δίδυμες σήραγγες, φτάνει στο Λιανοκλάδι μέσω της κοιλάδας του Σπερχειού ποταμού, συνεχίζεται μέσω των επίσης δίδυμων σηράγγων της Όθρυος και της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας και καταλήγει στον Δομοκό.

«Η σημασία αυτού του έργου είναι τεράστια γιατί πλέον όλες οι εκκρεμότητες και οι δυσκολίες του παρελθόντος ξεπεράστηκαν και ο νέος σιδηροδρομικός άξονας υψηλών ταχυτήτων (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Ειδομένη) ολοκληρώνεται στο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα (2017) και η απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα γίνεται πλέον σε 3.30 ώρες», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ, Κ. Σπηλιόπουλος.

Κατά τη διάρκεια επίσκεψης των στελεχών της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ, της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΚΤΩΡ και της πολιτικής ηγεσίας στο έργο όπου έγινε η επίσημη παράδοση, ο κ. Σπηλιόπουλος ευχαρίστησε την πολιτική ηγεσία, που στήριξε την εταιρεία στις αποφάσεις που πήρε, προκειμένου να ολοκληρωθεί ένα δύσκολο έργο με πολλές εμπλοκές. Ευχαρίστησε επίσης την ανάδοχο εταιρεία ΑΚΤΩΡ για «τη δημιουργική και ειλικρινή συνεργασία και όλους τους εργαζομένους στα εργοτάξια που μόχθησαν νύχτα και μέρα».

Το έργο της Οθρυος περιλαμβάνει:

• Την κατασκευή δίδυμης Σήραγγας (ΣΣ6) με υπόγεια διάνοιξη, μήκους 6,4 χλμ., με πρόβλεψη ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής επί σταθερής επιδομής (slab track) ανά κλάδο σήραγγας και την κατασκευή συνδετήριων σηράγγων ανά 500 μ. κατά μήκος της σήραγγας για λόγους ασφαλείας. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη σήραγγα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες των Βαλκανίων.
• Την κατασκευή πέντε σιδηροδρομικών γεφυρών συνολικού μήκους 1.796 μ., οι οποίες έχουν κατασκευαστεί για διπλή σκυροστρωμένη σιδηροδρομική γραμμή με ηλεκτροκίνηση. Κατασκευάστηκαν με τα πλέον σύγχρονα συστήματα σεισμικής απόκρισης τεχνικών έργων.
• Την κατασκευή σήραγγας (ΣΣ5) με υπόγεια διάνοιξη συνολικού μήκους 432,50 μ. Πρόκειται για σιδηροδρομική σήραγγα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής με ηλεκτροκίνηση.
• Την κατασκευή διδύμου cut & cover (τρύπα ανάμεσα σε δύο σήραγγες που σκεπάζεται με χώμα) μετά την έξοδο της σήραγγας (ΣΣ6) μήκους εκάστου κλάδου 630 μ.
• Την κατασκευή έργων οδοποιίας για τις ανάγκες εξυπηρέτησης των παρόδιων αγροτικών εκτάσεων και την αποκατάσταση της οδικής κυκλοφορίας του επαρχιακού δικτύου.
• Και τέλος την κατασκευή υδραυλικών έργων αποστράγγισης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, την κατασκευή επιχωμάτων-ορυγμάτων στο ανοιχτό έργο και τις εργασίες προς ικανοποίηση των υφισταμένων περιβαλλοντικών όρων του έργου.

Προδιαγραφές για ταχύτητες έως και 160 χιλιόμετρα την ώρα

Το έργο ολοκληρώθηκε εντός του χρονοδιαργάμματος
Το έργο έχει κατασκευαστεί με τις αυστηρότερες προδιαγραφές, ώστε να πληροί τους όρους διαλειτουργικότητας των σύγχρονων ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών δικτύων και με δυνατότητα να αναπτύσσονται με ασφάλεια ταχύτητες συρμών έως και 160 χιλιόμετρα την ώρα.

Ο προϋπολογισμός μελέτης του έργου ήταν 324 εκατ. ευρώ. Κατά τον διαγωνισμό η ανάδοχος εταιρεία έδωσε έκπτωση 35,31% και έτσι το συμβατικό ποσό της σύμβασης διαμορφώθηκε στα 209,7 εκατ. ευρώ. Ομως το τελικό κόστος του έργου ανήλθε στα 206,9 εκατ. ευρώ, λιγότερα από το συμβατικό αντικείμενο κατά 2,8 εκατ. ευρώ.

Το έργο ολοκληρώνεται εντός της συμβατικής προθεσμίας, δηλαδή έως 31/12/2014, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα από τα δυσκολότερα και πολυπλοκότερα έργα που έχουν γίνει ποτέ στην Ελλάδα.

Πηγή: thesspress.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*