Μετατίθεται για το χειμώνα το πρόβλημα με τον ΟΑΣΘ

Μετατίθεται για το χειμώνα το πρόβλημα με τον ΟΑΣΘ

Με αμοιβαίες υποχωρήσεις, ΟΑΣΘ και κυβέρνηση προχώρησαν την περασμένη Πέμπτη σε μια προσωρινή συμφωνία για την καταβολή των οφειλομένων στους εργαζόμενους με αντάλλαγμα την αναστολή των κινητοποιήσεων. Όμως, το πρόβλημα τις βιωσιμότητας του Οργανισμού παραμένει. Με τη συμφωνία της Πέμπτης, απλώς μετατέθηκε για τον Δεκέμβριο, όταν θα έχει πια εξαντληθεί η κρατική επιχορήγηση για το τρέχον έτος.

Η προσωρινή συμφωνία
Στο τραπέζι της τριμερούς διαπραγμάτευσης, στην οποία συμμετείχαν η διοίκηση του ΟΑΣΘ με υποβαθμισμένη εκπροσώπηση, οι εργαζόμενοι και η κυβέρνηση με εκπροσώπηση δύο υπουργείων (Εργασίας και Μεταφορών) μπήκε η εξόφληση των οφειλομένων δύο μισθών προς τους εργαζόμενους. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε προβλέπει τα εξής:
1. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ θα καταβάλει το 18% των μηνιαίων εισπράξεων από τα κόμιστρα για την εξόφληση των δεδουλευμένων προς τους εργαζόμενους. Πρόκειται πρακτικά για ένα ποσόν της τάξεως των 700-800 χιλιάδων ευρώ.
2. Τα υπόλοιπα χρήματα, άλλα περίπου 3,9 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για τη συμπλήρωση της μηνιαίας μισθοδοσίας, θα τα καταβάλει το υπουργείο Μεταφορών. Συμφωνήθηκε, μαζί με την επιδότηση του Σεπτεμβρίου το υπουργείο να προκαταβάλει και τα αντίστοιχα ποσά του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου (δηλαδή συνολικά 11,7 εκατ. ευρώ) με την προϋπόθεση ότι τα ποσά αυτά θα διατεθούν για να εξοφληθούν οι οφειλές προς τους εργαζόμενους.
3. Το υπουργείο Εργασίας θα καταβάλει μέσα στο προσεχές δίμηνο 2,4 εκατ. ευρώ σε ανταπόδοση της κοινωνικής πολιτικής που ασκείται για τη μετακίνηση ανέργων, πολυτέκνων και άλλων κοινωνικών κατηγοριών.
4. Το υπουργείο Μεταφορών θα οργανώσει άμεσα διαδικασίες διαλόγου με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (κυβέρνηση, διοίκηση και εργαζόμενοι ΟΑΣΘ) για το μέλλον του Οργανισμού, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος Οκτωβρίου.

Οι αμοιβαίες υποχωρήσεις
Για την επίτευξη της συμφωνίας χρειάστηκε να γίνουν αμοιβαίες υποχωρήσεις. Ο ΟΑΣΘ άφησε προς το παρόν κατά μέρος τις απαιτήσεις του, ύψους περίπου 130 εκατ. ευρώ, που ζητά από το δημόσιο έναντι των κοινωνικών παροχών. Πρόκειται για χρήματα τα οποία, σύμφωνα με τη διοίκηση του Οργανισμού, οφείλονται από τα υπουργεία Εργασίας και Παιδείας για τη δωρεάν ή με φθηνό εισιτήριο μετακίνηση ανέργων, μαθητών, φοιτητών κ.λπ. Η κυβέρνηση αμφισβητεί το ύψος αυτού του ποσού και παραμένει άγνωστο πώς θα βρεθεί κοινός τόπος επ? αυτού, την ώρα μάλιστα, που για άγνωστους λόγους ο ΟΑΣΘ αποφεύγει να προσφύγει στη διαιτησία.

Η κυβέρνηση, από την άλλη, υποχώρησε από την αρχική άκαμπτη θέση της όταν, παρά τη νέκρωση των αστικών συγκοινωνιών εκείνη αρνιόταν να συνομιλήσει με τους απεργούς. Προσήλθε σε διάλογο, παρουσία μάλιστα του υπουργού Γιώργου Κατρούγκαλου, αλλά χωρίς τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος παραμένει στη σκληρή γραμμή. Ωστόσο, το υπουργείο του δέχθηκε να προκαταβάλει την επιχορήγηση δύο μηνών και επιπλέον, το υπουργείο Εργασίας εκταμιεύει το ποσόν των 2,4 εκατ. ευρώ, παρότι δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη πόσα οφείλει στον ΟΑΣΘ.

Το φάσμα της χρεοκοπίας
Όλα αυτά, όμως, λύνουν το πρόβλημα μόνο για δύο μήνες. Στο τέλος Οκτωβρίου ο ΟΑΣΘ θα βρεθεί ξανά σε αδιέξοδο, αντιμέτωπος με το φάσμα της χρεοκοπίας, καθώς στο ταμείο του θα εισρέουν μόνον περίπου 4,8 εκατ. ευρώ, όσες είναι και οι αποφορολογημένες εισπράξεις του από τα εισιτήρια. Συνεπώς, έως τότε θα πρέπει οι δύο πλευρές να βρουν λύση, ώστε ο Οργανισμός να καταστεί βιώσιμος. Ωστόσο, με τα σημερινά δεδομένα και με βάση την ισχύουσα σύμβαση μεταξύ δημοσίου και ΟΑΣΘ, αυτό φαντάζει δύσκολο έως αδύνατο. Ο λόγος είναι απλός: μετά τη δραστική περικοπή της κρατικής επιδότησης έπειτα από τη συμφωνία του 2014 τα χρήματα τα οποία μπαίνουν στο ταμείο του Οργανισμού, επιδοτήσεις και εισπράξεις, δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών του. Και δεν επαρκούν επειδή ο ΟΑΣΘ δεν φρόντισε εγκαίρως να συμμαζέψει τις δαπάνες του. Απεναντίας συνεχίζει να πορεύεται σα να μην υπήρξε ποτέ οικονομική κρίση και σα να μην περικόπηκαν οι κρατικές επιδοτήσεις. Όπως, μάλιστα, αποκαλύφθηκε, στη διάρκεια εκπομπής της ΕΡΤ3 την περασμένη Δευτέρα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει ήδη καταβάλει μερίσματα στους μετόχους για το 2016 την ώρα που όφειλε μισθούς δύο μηνών προς τους εργαζόμενους. Ο ΟΑΣΘ είναι η μόνη ιδιωτική επιχείρηση παγκοσμίως, η οποία πρώτα καταβάλλει το επιχειρηματικό κέρδος στους μετόχους και μετά εξοφλεί εργαζόμενους, προμηθευτές και τράπεζες. Η διοίκηση του Οργανισμού δεν δίστασε να καταφύγει ακόμη και σε τραπεζικό δανεισμό προκειμένου να καταβάλει εγκαίρως τα μερίσματα, όταν είχε καθυστερήσει η καταβολή της κρατικής επιδότησης. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα έξι τελευταία χρόνια της κρίσης 2010-2015 στους μετόχους του ΟΑΣΘ διανεμήθηκαν μερίσματα ύψους 96 εκατ. ευρώ, όσα περίπου είναι και τα συνολικά χρέη του Οργανισμού!

Έχει σχέδιο η κυβέρνηση;
Από την άλλη, παραμένει άγνωστο με ποιο σχέδιο θα προσέλθει η κυβέρνηση σε αυτόν τον διάλογο. Ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών περιορίζεται στο να καταγγέλλει τον ΟΑΣΘ και την ηγεσία του συνδικάτου των εργαζομένων για το πάρτι των προηγούμενων χρόνων, αλλά αποφεύγει να δημοσιοποιήσει τις προτάσεις του σχετικά με τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ο κ. Σπίρτζης μεταθέτει από μήνα σε μήνα την ανάληψη πρωτοβουλιών για την επίλυση του ζητήματος. Την ίδια ώρα, ο τοπικός ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και Θεσσαλονικείς υπουργοί, μιλούν ανοιχτά για δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στα πρότυπα των αντίστοιχων της Αθήνας. Αυτό, όμως, προϋποθέτει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει τα απαιτούμενα κεφάλαια για να αποζημιώσει τον ΟΑΣΘ, καθώς θα χρειαστεί να σπάσει τη σύμβαση που έχει ο Οργανισμός με το δημόσιο και βεβαίως, να βρει πολλαπλάσια χρήματα για την εν συνεχεία λειτουργία του συστήματος. Επιπλέον εμπόδιο, αποτελεί και η κοινοτική οδηγία σύμφωνα με την οποία από το 2017-18 θα πρέπει το έργο των αστικών συγκοινωνιών να ανοίξει στον ανταγωνισμό, να παραχωρηθεί δηλαδή κατόπιν διαγωνισμού.

Του Νίκου Ηλιάδη
Δημοσιεύτηκε στην «Μακεδονία της Κυριακής» στις 28 Αυγούστου 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*